Christer Sandelin skyller miljonförlust på Eric Saade

 
 

Förra årets ”Ladies night” blev en ekonomisk flopp.

Turnédeltagaren Christer Sandelin tror att det beror på valet av Eric Saade som affischnamn.

– Hans publik ligger snarare mellan 10 och 25. Det är som att skjuta sig själv i benet tycker jag, säger han

 

Underhållningsturnén för tjejer har tidigare lockat många besökare. Men förra årets ”Ladies night” med bland andra Eric SaadeAndreas LundstedtChrister SandelinDavid Lindgren och Thomas Järvheden blev en ekonomisk förlust.

Arrangerande 2E Group gick back 14 miljoner kronor på bland annat ”Ladies night”.

Christer Sandelin tror att turnén gick back på grund av att man satsat på Eric Saade som stort affischnamn.

– Om man siktar sig till en målgrupp på 25 till 45 är kanske inte det allra smartaste att plocka in Eric Saade som det största dragplåstret. Hans publik ligger snarare mellan 10 och 25. Det är som att skjuta sig själv i benet tycker jag, säger han.

"Drar inte äldre"

Christer Sandelin tycker att turnén hade en bra uppställning av artister men är kritisk mot hur den marknadsfördes.

– Även om Eric Saade är skitsnygg så drar han inte de äldre. De bytte marknadsföringen i halva och stoppade in Andreas Lundstedt i mitten på affischen. Jag vet inte vad de höll på med, det var ganska roligt att se.

Irländske popsångaren Roanan Keating var ett sent tillskott till turnén. Enligt Sandelin var han en nödlösning.

– Han kom efter halva marknadsföringen när de kände att de hade svårt att sälja biljetter.

Besvikna

I 2E Groups bokslutskommuniké skriver vd:n Hélène Gustavii om förlusten.

”Anledningen är att vi gör en förlust på sammantaget 14 miljoner kronor fördelat på turnéproduktionen Ladies Night samt två musikal- och teaterproduktioner på Stockholmsmarknaden”.

”Vi är självklart besvikna på det ekonomiska utfallet samtidigt som det tydliggör att underhållningsbranschen innehåller en affärsmässig risk där ett tapp i biljettförsäljningen kan orsaka stora ekonomiska förluster.”

Eric Saade har via sin manager Tomas Lingman avböjt att kommentera uttalandet.

Nöjesbladet har sökt ”Ladies night”-producenten David Stenmarck och ansvariga på 2E Group för en kommentar.

På 2E Group säger man att Saade inte var fel val för Ladies night.
– Vi har bara positivt att säga om alla våra artister och Eric Saade har gjort fantastiska shower, säger bolagets presskontakt Ia Lindahl Idborg.

 

Källa: Aftonbladet

 

//Tessan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0